W zdrowym ciele zdrowy duch

Aktywność fizyczna i jej wpływ na kondycję psychiczną

  Na pewno wielu z was słyszało określenia typu “Sport to zdrowie”, “W zdrowym ciele zdrowy duch” i nigdy nie brało tych słów na poważnie. Jako młodzi ludzie w szkole jesteśmy zmuszani do wychowania fizycznego, a nawet do podejmowania się dodatkowych aktywności fizycznych z czego większość z nich kończy się właśnie na tym etapie edukacji, ponieważ mimo dobrowolności ich wybrania nie czujemy się w nich jak ryba w wodzie. Tylko namiastka zaczyna traktować to jako swoją pasję.

Z doświadczenia wiem, że nastolatki traktują wychowanie fizyczne jako najgorszy przedmiot w szkole (pomijając tych, dla których jest to jedyny ulubiony) i niepotrzebny ze względu na to, iż jest ustalany w nieracjonalny pod względem godzin sposób  i mimo posiadania stroju na zmianę osoby nie należące do klasy sportowej nie mają dostępu do pryszniców szkolnych przez co nie wysilają się na odbywanych zajęciach. Większą uwagę przykłada się do zasad bhp zamiast do pobudzenia w młodych ludziach odpowiedzialności. 

   Prawdą jest to, że regularna aktywność fizyczna pomaga utrzymać dobrą kondycję, oraz samopoczucie. Sport redukuje natrętne myśli i zwiększając kondycję fizyczną poprawiamy kondycję psychiczną, a przy okazji sprawia, że mimo wysiłku jesteśmy pełni energii i gotowi do działania. Dzięki ćwiczeniom, nie tylko poprawiamy swój wygląd, ale poprzez pokonywanie własnych słabości, zwiększamy także pewność siebie i wytrwałość, i upór w dążeniu do celu.

Co dzieje się gdy ćwiczymy?

  • Oddech przyspiesza, płuca pracują efektywniej, organizm jest lepiej dotleniony i zwiększa się maksymalne wykorzystanie tlenu, a im sprawniejszy układ oddechowy tym więcej tlenu we krwi
  • Zwiększa się częstotliwość akcji serca i dotlenienie krwi. Serce staje się wydajniejsze i zdrowsze, po pewnym czasie obniża się tętno spoczynkowe oraz ciśnienie krwi, dochodzi też do rozrastania się sieci włosowatych naczyń krwionośnych dystrybuujących krew do tkanek
  • Mięśnie, stawy i kości stają się silniejsze, bardziej wytrzymałe
  • Zwiększa się lepsze wykorzystywanie glukozy i zmniejszenie insulinooporności tkanek, co nie tylko wpływa na utratę zbędnych kilogramów, ale też na lepszą gospodarkę energetyczną organizmu
  • Mózg, ze względu na lepsze wykorzystanie glukozy, zwiększony przepływ krwi, rozwój nowych komórek mózgowych oraz wyzwalanie neuroprzekaźników, mających duże znaczenie w kontrolowaniu nastroju co przekłada się na cały układ nerwowy

  Prostszymi słowami można powiedzieć, że organizm wytwarza serotoninę i czujemy się znacznie lepiej. Jednorazowe ćwiczenia mogą Cię delikatnie odprężyć lub przyjemnie zmęczyć. Podczas aktywności fizycznej uwalniane są również endorfiny (znanym wielu jako “hormon szczęścia”). Regularne uprawianie jakiegokolwiek sportu wymagającego ruchu ponad standardową aktywność fizyczną pozwala skutecznie zmniejszyć rozwój wielu zaburzeń nawet na tle emocjonalnym, wystarczy nawet pół godziny dziennie, by poczuć jej pozytywne skutki! Wydzielanie hormonu kortyzolu (nazywanym również “hormonem stresu”) obniża poziom stresu.

  Praktykowanie sportu takiego jak na przykład joga, jest naturalnym narzędziem do opanowania stresu, wielu ludzi zachwala tą technikę i gorąco poleca ją dalej w świat.  

Sen dieta i zdolności poznawcze

 Zdrowy sen jest niezbędny dla zachowania równowagi psychicznej i dobrego samopoczucia emocjonalnego. Uprawianie sportu poza zmęczeniem powoduje także szybsze zasypianie, lepszą jakość snu i wydłużenie fazy snu głębokiego, podczas której organizm się regeneruje. Dlatego dobra relacja między snem a treningami jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

 Odpowiednia dieta bezpośrednio przekłada się na jakość naszego funkcjonowania. Śmieciowe jedzenie górujące w czołówkach półek sklepowych pełne barwników i konserwantów, cukru i ulepszaczy wpływa bezpośrednio na samopoczucie fizyczne i na stopień pobudzenia. Dlatego warto zadbać o to, co wkładamy do naszego żołądka. Prawidłowe odżywianie polega na tym, by ograniczyć w naszym jadłospisie produkty przetworzone oraz by zadbać o odpowiednią podaż kalorii i poszczególnych składników odżywczych, tak aby zgrywały z naszym poziomem aktywności i trybem życia.

 Procesy poznawcze to zwyczajnie wszystko to, co dzieje się w umyśle od momentu odebrania informacji, przez jej przetworzenie, aż po reakcję. Zaliczamy do tego składu: percepcję, uwagę, pamięć, myślenie, wykonywanie obliczeń, kategoryzowanie, podejmowanie decyzji, planowanie, rozwiązywanie problemów i inne. 

Głównym działaniem utrzymującym zdolności poznawcze na wysokim poziomie jest po prostu ciągłe ćwiczenie zdolności poznawczych – czyli uczenie się nowych rzeczy, ćwiczenie pamięci, rozwiązywanie łamigłówek. Badania dowodzą, że aktywność fizyczna mocno wpływa na zachowanie dobrych zdolności poznawczych w starszym wieku. Osoby aktywne fizyczne narażają się na mniejsze ryzyko wystąpienia w podeszłym wieku otępienia i demencji starczej. Dlatego warto pielęgnować siebie już od małego, by na starość bez problemu rozwijać zdolności poznawcze. 

Aktywność fizyczna a samopoczucie człowieka

 Treningi jak już wiadomo obniżają poziom stresu co za tym idzie zmniejszają podatność na stany lękowe i reakcje nerwowe. Osoby, które ćwiczą regularnie, wypadają o wiele lepiej w testach pamięciowych i produktywności niż osoby prowadzące siedzący tryb życia. Właśnie dlatego na siedzących stanowiskach pracy zalecane są przerwy na kilkuminutową aktywność.

  Aktywność fizyczna jest też bardzo skuteczną profilaktyką w walce z zaburzeniami nastroju. To pozytywne oddziaływanie ruchu jest wynikiem działania wymienionych wcześniej czynników. Badania wskazują, że ćwiczenia redukują szanse zachorowania na depresję od 17 do nawet 41%! Dlatego osoby borykające się z nadmiernym stresem, depresją, stanami lękowymi i innymi chorobami psychicznymi szczególnie powinny postawić na tą naturalną regulację. Oczywiście nie może to zastąpić terapii, a jedynie ją uzupełnić. Warto dodać, że wiele leków psychotropowych powoduje wzrost tkanki tłuszczowej dlatego regularne treningi pozwalają na eliminację tego negatywnego czynnika. 

Najlepszymi ćwiczeniami zmniejszającymi lęk i depresję są ćwiczenia aerobowe do jakich należą bieganie, pływanie, jazda na rowerze, spacery, taniec, a nawet zwyczajna praca w ogródku. Z początku może wydawać się to niełatwe dla osoby nie mającej w sobie motywacji i chęci działania do choćby samodzielnego wyjścia z łóżka, jednak czas jest względny i dużo zależy od zaangażowania we własne zdrowie.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Dodatkowe zalety uprawiania sportu:

  • Poprawia elastyczność i sprężystość ciała-pomagają zapobiegać powstawaniu ran, a nawet niektórych chorób;
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór– stabilizacja wielu przewlekłych patologii, a u osób, które ćwiczą z umiarkowaną częstotliwością nowotwory występują dwa razy rzadziej.
  • Rozwija i utrzymuje mięśnie– poprzez nadwyrężanie mięśni ich maleńkie uszkodzenia sprawiają, że stają się one coraz większe i silniejsze, kiedy następuje proces ich naprawy
  • Zwiększa witalność i dotlenienie naczyń krwionośnych i tkanek co przekłada się na wygląd skóry czyli jej jakość i jędrność- zwiększa się ilość tlenu w ciele

Sport to zdrowie?

  Oczywiście, że tak! Warto jest zadbać o swoją kondycję ruchową zarówno jak i kondycję psychiczną dlatego świetne jest to, że idą one w parze. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że w momentach wkurzenia ćwiczenia pomagają z ciała uwolnić z ciała multum negatywnych emocji, z drugiej strony w momencie spokoju sprawiają, iż po ich zakończeniu uśmiech nie schodzi z buzi i mam siłę na jeszcze więcej pozytywnych doświadczeń. 

Jeśli ciężkim jest dla ciebie po prostu zacząć polecam na początek zwykłe spacery, nawet z psem u boku co wam obojgu może przynieść satysfakcję. Regularne rozciąganie się rano i wieczorem może nas odprężyć, zredukować bóle stawów i dosłownie postawić nas na nogi. Z czasem widząc własne możliwości można pokonywać własne bariery i wyznaczać sobie coraz większe granice, a warto być lepszym szczególnie dla samego siebie!

Linki i źródła:

Więcej artykułów poświęconych psychologii znajdziecie pod adresem: https://wielowymiarowi.pl/?cat=1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *